Når det kommer til at tiltrække flere besøgende til din hjemmeside, er der rigtig mange ting, du kan gøre rigtigt, men også forkert. Her er det en stor hjælp at have styr på forskellige termer, strategier og teknikker, samt hvordan du bedst muligt tilpasser dem til din markedsføring. En af de mange ting, der er gode at holde styr på, er såkaldte backlinks. Hvis du ikke ved, hvad disse er, eller bare gerne vil vide mere, så læs videre her.
Gør din side mere attraktiv
Kort sagt virker backlinks ved at få din hjemmeside til at fremstå som mere ”populær” eller ”attraktiv”. Det er nemlig, fordi de mange links, der fører til din side, fungerer som en form for ”stemme” – altså at linket betyder, at der er nogen, der har udpeget din side som værende god og brugbar.
Backlinks bør være en del af din markedsføring af din virksomhed og dens hjemmeside. Hvis du har mange backlinks, betyder det nemlig, at din side kan ende højere oppe blandt søgeresultaterne, når der er nogen, der søger efter noget, der er relevant for din side på en søgemaskine. Det er altså en del af det, der hedder SEO, der står for Search Engine Optimisation eller Søgemaskineoptimering på dansk. Dette er en enormt vigtig del af markedsføring, og du kan læse mere om det længere nede.
Det er vigtigt at kende reglerne for backlinks, så de er så effektive som muligt. De kan for eksempel ikke selv lave backlinks på din egen hjemmeside, da linksne er nødt til at komme ”udefra”. Læs mere om backlinks, så du bedst muligt kan komme i gang med at bruge denne smarte fordel.
Vær strategisk med din markedsføring
Når det kommer til markedsføring, er en god strategi guld værd, og du bør aldrig stoppe med at udvikle din strategi for at opnår bedre og bedre resultater. Markedsføringsarbejde er aldrig færdigt, og det er noget, du løbende er nødt til at holde øje med.
Noget af det helt vigtige, når det kommer til markedsføring, er at have styr på sin målgruppe. Det gør det nemlig langt nemmere at lave målrettet og effektiv markedsføring, der rammer plet og tiltrækker nye kunder.
Derudover bør man aldrig stoppe med at teste. Det vil sige, at lave spil-test, også kaldet A/B test, hvor du tester to forskellige strategier, der ligner hinanden meget, men har små variationer fra hinanden, og så ser på, hvilken en, der klarede sig bedst i form af klik og konverteringer. Det kan være helt små ting som farver på knapper, små forskelle i formuleringer og små justeringer i målgruppen. Ved at se, hvad der tiltrækker flest nye kunder, kan man bedre udvikle markedsføringen derfra.
Find tid til SEO
Placeringen i søgeresultaterne har rigtig meget at skulle have sagt, når det kommer til, hvor mange, der klikker sig ind på din side. Hvis der er en anden side, der omhandler det samme, og den ligger over din i resultaterne, er der god sandsynlighed for, at folk klikker på den i stedet for din. Og hvis den side så har det, de leder efter, er der chance for, at de aldrig bevæger sig videre og finder din side. Der er desuden stort set aldrig nogen, der klikker sig videre til side to på en søgemaskine, så hvis din side først dukker op der, skal du ikke regne med mange besøgende. Så at bruge tid på at opnå den bedste placering kan i den grad godt betale sig.
Udover backlinks er der masser af andre ting, man kan gøre, der hører under SEO. Det kan for eksempel være at tilpasse metateksten og at bruge de rigtige søgeord og søgetermer i sin hjemmesidetekst med mere.